Dobberen over de Zwarte Zee - Reisverslag uit Batoemi, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu Dobberen over de Zwarte Zee - Reisverslag uit Batoemi, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

Dobberen over de Zwarte Zee

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Oktober 2011 | Georgië, Batoemi

Twee dagen lang op de boot naar Batumi, Georgië. Dan heb je wel tijd om een verhaaltje te typen. Als jullie deze lezen op het internet, zijn we weer veilig aan wal gekomen!

Afgelopen week zijn Marjanne en ik de brommer opgestapt van Lviv richting Odessa. Meteen de eerste dag te enthousiast geweest op vele fronten. Ome agent vond dat we echt te hard reden binnen de bebouwde kom (op de snelweg…). Geflitst op 114 waar je dus 60 mocht. Tja, dat wordt onderhandelen. Over de hoogte van het bedrag en de betalingscondities. Van 280 euro terug kunnen brengen naar 80 euro. Contant en in euro’s graag…

Het was best een lange rit. Wat een uitgestrekt land. Eindeloze vlaktes met prachtige vruchtbare zwarte aarde. In potentie zeker de graanschuur van Europa. Of toch van Rusland? Ondanks de goede wegen is het nog een beste zit richting Odessa. Maar aangekomen in Odessa vergeet je je zadelpijn snel. Een geweldig mooie stad met schitterende gerestaureerde gebouwen in een soort Barok-stijl. En goede terrasjes om te genieten van de Russische en Oekraïense jetset.

Donderdagochtend moesten we ons om 11.00 melden in de haven. Eerst papiertje laten stempelen, dan betalen bij de bank, nieuw stempeltje ophalen bij tweede loket, met stempeltje terug naar het eerst loket. Papiertje binnen! Papiertje om naar het havengebouw te gaan dan…. Uren wachten in havengebouw. Stempeltje halen. Door de poort de haven in richting boot! Uren wachten op stempeltje. De boot kunnen we ruiken…. Stempeltje niet gekregen. Terug naar havengebouw voor een document. Met stempeltje natuurlijk. Richting boot. Controle, documenten, papieren. Alles in orde. Even wachten nog. Richting boot….. Ja!!! We zijn aan boord en onderweg naar Georgië! Het is inmiddels 17.00 uur! Om 22.00 uur is ook de kapitein zo ver om te gaan varen.

Wel een schitterende boot. Vol met trucks en treinwagons die pendelen tussen Georgië en Oekraïne. Het is ’s werelds grootste veerboot voor treinwagons. Drie keer per dag na de gong schaften met de mannen in de kantine. Roken doe je hier niet op het dek, dat is levensgevaarlijk. Daarom rookt iedereen binnen… Die hele boot staat blauw!

Vanaf nu de reis door Georgië gaan maken. We hebben een mooie route uitgestippeld op de boot.

• 02 Oktober 2011 - 08:31

Eva:

Zo te lezen is alles goed gegaan op de boot! Fijn dat jullie weer een stuk verder zijn, zo te zien amuseren jullie je prima. had ook niet anders verwacht..
    Have fun en pas goed op elkaar.
    X

• 02 Oktober 2011 - 08:37

Mama Joan:

Wat een schitterende foto's.
    Stoer Marjanne....wachten op het stempeltje bij loket 1 of 2???
    Dirk.....gekooid?! Never!!!

Liefs, mam

• 02 Oktober 2011 - 09:20

Zussie:

Hee lieve broer en lieve schoonzus!

Wat een mooi avontuur!!! Ben tikkeltje jaloers hoor ;-) Maar met mij erbij op de boot zou die wellicht zinken, whahahaha.
    Foto's geven mooi beeld van de sfeer daar, gaaf!! Na een pre-honeymoon in Nepal nu een apres honeymoon op de brommert...helemaal toppie hoor.

kussie van je (schoon)zussie

• 02 Oktober 2011 - 09:27

Peike:

Hee "Dilluk" en "akanne"
    Ik vind jullie foto's erg pooi!

Knuffels van Peike

• 02 Oktober 2011 - 10:20

Ilke:

terwijl ik de fotos bekijk denk ik: wauw, wat een globetrotters zijn jullie toch! Heel leuk te zien dat jullie zo genieten!
    liefs ilke

• 02 Oktober 2011 - 10:22

Pingjum:

Nog steeds dat stempelen. Ze kunnen het niet laten, maar wel een mooie ervaring.
    Ik hoop voor jullie dat de zon nog een tijdje blijft schijnen, want met de motor door de sneeuw is weer een andere ervaring.

• 02 Oktober 2011 - 11:03

Mars:

Wat ziet dit er allemaal fantastisch uit vriend!

• 02 Oktober 2011 - 12:58

Henkie En Antje:

Jullie hebben in ieder geval het weer meezitten zeg.
    Wat een mooie gebouwen daar En zeer getekende mensen, prachtig om te zien.
    Erg blij om te horen dat het goed gaat en dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Groetjes Henkie en Antje .

ps Die 80 euries is beter dan 280 maar ik had toch die 280 betaald want om nu 8 uur in een SCHANDKOOI te moeten zitten ,Ik weet het niet hoor maar ja eens een ZUNIG mens altijd een ZUNIG mens hé.

• 02 Oktober 2011 - 16:57

Buurtman&buurtvrouw:

Erg leuk om te horen en te zien dat de reis lekker loopt. De brommer houdt zich ook goed. Beetje oponthoud bij de boot maar ja wellicht had je er wat flapjes bij moeten doen, was het misschien wat sneller gegaan.
    Ga door met herinneringen maken!
    Veel plezier! Els&André

• 03 Oktober 2011 - 14:14

Alex:

odessa.. och jongen, al die keren dat ik daar ben geweest; geweldig, geen ander woord voor, al had ik me beter voorbereid met betrekking tot al die stempels. Weet je nog vroeger op de basisschool, of lagere school, al ben je zo oud nog niet. Aardappels, door midden snijden, een mooi tekeningetje maken in relief en stampen in dat paspoort of visum.
    Snapten ze toch geen zak van die oosteuropeanen of mislukte aziaten.
    oke, ik overdrijf wel wat denk ik. Geniet van deze reis mensen, een verlate huwelijksreis, dus maak er wat moois van. Hier in het dorp is weer een ooievaar gesignaleerd... niet dat 'ie een nest maakt, maar het beloofd veel voor de dorpsbewoners die wel een nestje willen maken..... en dan kun je wel naar Odessa willen, maar met mam en kleine in de zijspan?

• 24 Augustus 2013 - 16:06

Jan Visser:

Hallo Dirk,
    Wat een leuk verhaal, met de boot van Odessa naar Batumi. Zou je nog wat informative kunnen geven over de boot? Hoe geboekt? wat de prijs is en welke maatschappij?
    Ik wil deze reis volgend jaar maken met de auto en voorbereiding is het eerste plezier!

heel hartelijk dank,

met vriendelijke groet,

jan Visser

• 25 Augustus 2013 - 14:50

Dirk:

Dag Jan,

Dat is behoorlijk puzzelen inderdaad. Ik kan je daar mee helpen, mail me maar: dirkaleven@gmail.com.