Dwars door Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Familie Aleven - WaarBenJij.nu Dwars door Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

Dwars door Tibet

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 November 2005 | Nepal, Kathmandu

Eigenlijk had ik mezelf beloofd pas een nieuw bericht te plaatsen als ik minstens 20 reacties had. Nu heb ik zo’n mooie trip gemaakt dat ik wel moest typen! Het meeste kun je uit de foto’s halen, maar hierbij een impressie in woord.

Na de studiereis ben ik al vrij snel naar Lhasa gevlogen, de hoofdstad van Tibet. Van een 5 sterrenhotel met eigen bad en douche naar een gedeelde kamer met 4 zwetende Fransozen, een gedeelde douche en gat in de grond. Ik ben er nog niet uit waar ik meer van heb genoten.

Het hele plateau van Tibet ligt boven 3500 meter hoogte, dus dat was meteen snakken naar lucht. Maar het levert ook een klimaat op met geweldige landschappen: droog, kraakheldere lucht en mooie besneeuwde bergtoppen. Soms leek het alsof je in de woestijn was, of over de maan liep. Al snel had ik een groep gevonden die met een jeep naar Nepal wilden reizen, een trip van 5 dagen dwars door Tibet. Ze zochten nog 1 persoon, en daar ging ik!

De reis door Tibet was echt ongelooflijk. Tibet is nog nauwelijks verpest door de Westerse cultuur. Natuurlijk komen er al wel wat invloeden van het buitenland en die leiden dan ook tot maffe tegenstellingen:
-Botsingen met een paardenwagen en een 4x4 jeep…
-Koken op yakstront in een kamer waar de TV aanstaat…
-Met je jeep vast staan tussen de schapen
-China Post office op Mount Everest Base Camp
-Voormalig paleis van de Dalai Lama met een Chinese vlag…

Die laatste is wel een reden waarom ik minder van de Chinezen ben gaan houden. Ik ben echt geschrokken van de manier waarop de Chinezen de Tibettanen onderdrukken. Niet alleen poten ze overal hun vlag neer, subsidiëren ze eigen Chinezen om in Tibet te gaan wonen, maar zelfs foto’s van Dalai Lama zijn verboden, krankzinnig! De meest vredelievende machthebber van deze wereld loopt groot gevaar in eigen land. Jonge Tibettanen weten niet eens meer van het bestaan van Dalai Lama omdat het onderwijs ook in handen van de Chinezen is. Ik hoop dat de internationale gemeenschap eindelijk eens ingrijpt…. FREE TIBET!!

De mensen in Tibet leven nog erg primitief en wij dus ook. Dat betekende onder andere 5 dagen niet kunnen douchen en nauwelijks elektriciteit, vooral niet na 22.00! Omdat het ’s nachts echt koud was en er natuurlijk geen verwarming noch isolatie was, sliepen we met de kleren aan onder een pak dekens. Kortom, 5 dagen dezelfde kleren, ja ook onderbroek, en niet kunnen douchen! Reden voor medelijden was er niet aangezien er nog steeds mensen buiten sliepen en kinderen rondliepen die zwart van het stof waren.

Het was een hele indrukwekkende tocht waar ik veel van heb genoten. Nu ben ik veilig in het mooie Nepal aangekomen en ben ik me aan het voorbereiden om maandag aan de slag te gaan voor SNV. Ik heb er veel zin in, de eerste kennismaking was goed! In mijn volgende update meer over Nepal, en meer over honing natuurlijk!!

Groet,

Dirk

  • 19 November 2005 - 11:28

    Martine:

    Nou, ik help graag mee aan de volgende 20 reacties-mijlpaal, zodat er weer snel een up-date komt!! kan niet wachten tot de (K)honingverhalen komen;)
    Wat mooi om zo door Tibet te gaan, and like the pictures!!
    Cuidate, beso

  • 19 November 2005 - 12:08

    Elise:

    Hahaha, ik wil ook graag meehelpen met de 2o reacties! Klinkt gaaf Dirk, wel erg primitief, maar daar kun jij wel tegen! Hoop dat het bij SNV goed bevalt en de Nepalanen (uhhh) goed voor je zijn!
    Dikke kus

  • 19 November 2005 - 12:28

    Marsman:

    Yo rooie of moet ik zeggen bruine?

    Zoals gewoonlijk weer eens geen standaard verhaal van je en wel weer fantastisch:) Vraag me af hoe brandende stront nou ruikt, ben bang dat ik daar het hele weekend over ga prakizeren of wellicht zelf uit ga proberen.... En ik wil heirbij ook mijn welgemeende excuses aanbieden dat ik je verwaarloosd heb en je niet geholpen heb aan de 20 reacties voor je vorige update:( Zoals de dalai lama zou zeggen, beter 1 bericht in de hand dan 20 op je site!! Ik doe mee met al je vrouwelijke aanhangers en sluit hierbij dus ook af met een dikke kus xxx

  • 19 November 2005 - 13:01

    Moeke:

    Dirkie,
    Echt weer een verhaal van jou. Ben ongelooflijk blij met je...Maar een klein dingetje, ik kan die foto's niet bekijken.
    En dat is toch wat voor een ontieglijk nieuwsgierige moeder. Kun jij daar wat aan doen? Liefs en tot gauw horens.

  • 19 November 2005 - 13:07

    Jaco:

    Ook van mij een bescheiden poging om de 20 aan te tikken, vanuit zonnig Rio!

    Ziet er allemaal een tikje anders uit hier! Geen sneeuw en al helemaal geen kou. Verder is iedereen hier behoorlijk bezig met z~n uiterlijk. Zou er bijna van gaan sporten...

    Gelukkig zie jij er na vijf dagen niet douchen nog steeds fantastisch uit!! Doen je krullen het niet meer op die hoogte??

    Ciao

  • 19 November 2005 - 13:34

    Kim:

    Yo bro,

    ook ik heb geen mogelijkheid de foto's te bewonderen. Familiekwaal misschien?

  • 19 November 2005 - 13:47

    Dirk:

    Die foto's lijkt me een familiekwaal! Andere kunnen het wel, misschien later nog eens proberen?

    Heb ook een nummer in Nepal: 00977 980 300 8198 Wel een nummer dus, maar de nepalesen moesten heel hard lachen om mijn vraag of ook nederlanders me kunnen bereiken.... "we are not sure mister. Sometimes, but sometimes not. About the cost?! We don't know, sometimes 30 Rupees, sometimes 5..."

  • 20 November 2005 - 13:36

    Meisje Van De Trap:

    .. dat klinkt erg verantwoord voor je rug; een setje aan, geen setjes mee ;)

  • 20 November 2005 - 14:08

    Els En Ed:

    heui dirk,stink je nog zo??leuk zo'n spannend verhaal op een sombere beetje saaie zondag.. ed komt net thuis van obw, ze hebben weer eens verloren, toch dapper vind je niet dat de ouwetjes het nog volhouden,ahum..he hou je taai, we werken mee aan de 20 reacties, foto's waren niet te zien... doei

  • 20 November 2005 - 20:09

    Arjen En Ali:

    Mooi verhaal en prachtige foto's.
    Hebben ze in de omgeving Zevenaar wel een goede provider?
    Deze reis is echt back to basic.
    Groetjes en een fijne tijd in Nepal.

  • 20 November 2005 - 22:52

    Cor:

    zo zie ja maar Dirk dat een rooie na 5 dagen niet wassen ook bruin kan worden
    top foto's
    ga vooral door met die updates
    graut'n uut grunn

  • 21 November 2005 - 08:17

    Esther:

    Wat een heerlijke avontuurlijke verhalen, whahoehaaa!! Veel plezier & succes met je nieuw projectje SNV, Honey poney;-) Dikke smakkerds

  • 21 November 2005 - 08:20

    Esther:

    Nou beetje trage computer maar, zo als je ziet help ik ook graag mee met de 20 reakties.... Go Dirk Go Dirk!!

  • 21 November 2005 - 13:09

    Kim T:

    mooi om te lezen hoe intens je deze reis beleeft, het maakt zelfs een vrijheidsstrijder in je los. Succes met je onderzoek, dikke zoen

  • 21 November 2005 - 13:37

    Schas:

    Lieve Dirk, verleidelijk om ook over je 20 reacties te beginnen en de grap te maken dat het wel opschiet als mensen dubbel posten en jij zelf ook af en toe een reactie erop knalt, maar dat doe ik niet ;), want.. ook andere belangrijke zaken te bespreken, Tibet en China bv. Helemaal met je eens, al wel eens via docu-materiaal in verdiept, maar jij ziet het dus in het echt. Ongelofelijk. Nu weer in andere wereld na een indrukwekkende reis? Hoe voelde die schone onderbroek na 5 dgn? Hoop dat je die hebt weggegooid net zoals je er ook 1 in St. Christobal hebt achtergelaten? Veel succes en plezier de komende tijd. Ik heb nog een weekje Nldse grond onder mijn voetjes. Liefs Marije PS In Ruraalte prima foto-ontvangst btw.

  • 21 November 2005 - 17:45

    Vincent:

    He Theodorus, mooie verhalen daar vanuit Nepal. Maar nu is het dus afgelopen met de lol, an die arbeit met je donder! Valt me namelijk zwaar 40 uur in de week werken... Spreek je en ik ben erg benieuwd wie nou dat 20e bericht gaat plaatsen.

  • 21 November 2005 - 21:50

    Martijn:

    Hé Dirk,

    leuk al die verhalen van je te lezen en foto's te bewonderen. Ik was bijna de 20e...dus bijna meer !?!?
    In Oud-Zevenaar was alles rustig afgelopen weekend, foto's waren goed te zien: dus wsl lokale storing op nr 11 ;)
    Hier alles prima, gezonde hectiek.

    Groeten, ook van Theo, Ans, Chantal en Luc(je)!!
    Veel succes daar

  • 23 November 2005 - 10:51

    Meisje Van De Trap:

    Pas maar op! Ik klim de trap op naar het dak van de wereld!

  • 23 November 2005 - 11:05

    Klasina:

    Bellen is dus lastig? Post duurt lang? Internet valt er vaak uit? Langskomen dan maar? ;)

  • 23 November 2005 - 14:35

    Martijn:

    Ik zal toch maar reageren als wij anders worden afgesloten van je avonturen. Mooie plaatjes! Ik dacht dat je op stage ging in Tibet, maar tot nu toe zie ik alleen nog maar vakantie taferelen, hoe zit dat?

  • 25 November 2005 - 12:00

    Roland:

    Aangezien je al 20 berichten binnen hebt, mag je er zeker van zijn dat ik hier niet aan het spammen ben. Alhoewel, wat betreft de inhoud van het bericht zal het niet veel anders zijn dan de voorgaande keren...

    Mooie verhalen, Dirk!! Fantastisch wat je daar allemaal beleeft. Ben erg onder de indruk van het landschap.

    Wel eerst douchen en een schone onderbroek aan voor je terug komt, anders vervangen we de sloten hier.

    Veel plezier en natuurlijk ook succes in Nepal!

    Roland

  • 26 November 2005 - 08:00

    Emiel:

    Oj roojen Dakduvel!
    Ik ben al de 22ste...doel bereikt! Mooie plaatjes, doet me ook wel denken aan de hoogvlaktes van Bolivia. Kom binnenkort controleren of het echt zo mooi is.
    Gaaajjesiiiieeen!

  • 26 November 2005 - 16:18

    Ingrid:

    Ha Dirk

    leuk om je verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken.kunnen we je toch nog n beetje volgen. groetjes en xxxjes van fam. Schottert

  • 04 December 2005 - 22:07

    Elicec:

    hahaha... lekker dommig, ik dacht dat ik helemaal up2date was maar da was dus mooi nie zooo... daarom hier nog een berichie! jongennn... wat hebt u toch een spannend leven... ik leef mee dus dat maakt die van mij ook wat meer spannend. dus das geinig voor weinig!Kussies vanuit de Jozef Israelie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Check meetin.eu

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2012

Foreverdingen Bikers

22 April 2012

Japal

15 April 2012

No Worry Chicken Curry

10 April 2012

Bam, onderweg naar Pakistan

05 April 2012

Aangekomen in Iran
Familie

Check meetin.eu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 84602

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 11 December 2014

Georgie

15 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Destination Nepal

24 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: