De tiet vliegt waar je biestiet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Familie Aleven - WaarBenJij.nu De tiet vliegt waar je biestiet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

De tiet vliegt waar je biestiet

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Februari 2006 | Nepal, Kathmandu

Heremetiet, nog maar drie weekjes Nepal en dan zit het er al op hier. De tijd gaat nu echt ongelooflijk snel. De aankomende drie weken staan in het teken van het afronden en presenteren van mijn conclusies hier. Ik ben er nu definitief uit: voor de onderzochte producten is export niet een verstandige vervolgstap. Als de Chepang (bevolking voor wie ik werk) nu zich gaan richten op export worden de risico’s te groot. Hun organisatie is er simpelweg nog lang niet aan toe, en bovendien zijn de lokale mogelijkheden veel interessanter!

Voor mij is het op zich best een teleurstelling. Ik had gehoopt containers te kunnen verschepen en direct inkomen te genereren voor de Nepalese boeren. Maar door een negatief advies te geven voorkom ik nu wel veel verloren geld, en geef ik een inzicht in de problematiek. Ik hoop daarmee in ieder geval blijvende kennis te ontwikkelen. Persoonlijk ben ik overigens wel een groot afnemer van de honing!

Afgelopen maand ben ik op bezoek geweest bij de Chepang. Het was echt een geweldige ervaring. Het is echt bijzonder om de schoonheid van een simpel leven van zo dichtbij mee te maken. Ik vraag me serieus af wie er gek is! De Chepang gaan nu nog met een kilo honing naar de stad en ruilen het voor masala en zout. Dat is toch geweldig! Ze hebben nauwelijks een idee van kostprijzen, verkoopprijzen, marges etc. Toen we in de dorpjes aankwamen werden er stukken honingraten voor ons afgebroken en zaten we op de grond met honing op ons schoot!

Afgelopen week is Eek bij me op bezoek geweest. We hebben een mooie motortocht door Nepal gemaakt. Merkte wel dat de Groningse jongens beter tegen bier kunnen dan de thee-minded Grunningse afstudeerders in Azië… daar moet aangewerkt worden! Samen hebben we de Poon Hill beklommen tot 3250. Wegens tijdsgebrek hebben we die tocht een beetje overdreven, en in één dag van 2700m naar 3200m geklommen en toen de hele dag afgedaald terug naar 1000m. Ik zit nu nog met kromme poten… Oja, nog een mooie: Ik kwam om 06.00 bovenop Poon Hill een gids van 3 jaar geleden tegen. Dit keer herkende ik een Nepalees eerder dan hij mij! Was weer erg mooi!!

Mijn leven hier heeft echt vormen aangenomen: vanmiddag komt de ober van een restaurant langs om samen te gaan mountainbiken, en daarna rijd ik naar de taxichauffeur om te spelen met zijn kinderen en samen te eten. Hij stond vanochtend om 07.30 al voor mijn deur (ik ben sinds gister terug) om te vragen of ik langs wilde komen. Hij zelf verveelt zich vandaag want er is weer een Bandh afgeroepen door de Maoïsten. Dat betekent een grote staking, en dus ook verboden met je taxi te rijden… Tja, de Maoïsten zijn wel erg actief. Eek en ik kwamen tot de conclusie dat het wel een aandoenlijke strijd is. Beide partijen zijn namelijk niet echt sterk of professioneel, en die strijd moddert maar door. Zo af en toe knalt er wel eens een echt bom, maar gelukkig sparen de Maoïsten de bevolking tot nu toe altijd. Inmiddels heb ik het idee dat ze zo wel echt sympathie van de bevolking winnen. De mensen van de overheid en het leger zijn wel in gevaar. Voor mij persoonlijk is alles veilig: Politiemensen lachen als ze mijn rode haar zien en ik mag meteen door rijden bij security checks. En Maoïsten vinden rood ook geweldig!

Lang genoeg wel weer. Ik heb veel meer te vertellen maar dat doe ik wel weer als ik terug ben in Nederland!! Oja, mijn mobiel werkte de afgelopen 2 weken niet meer. Misschien volgende week wel weer, als de koning goed gezind is. Vaste lijnen werken wel. Ik ben wel te bereiken op mijn hotel: 00977-1-4420159 of 00977-1-2190495, kamer 405. Of op mijn werk: 00977-1-5523444 en dan vragen naar “Mister Drik” of gewoon die rooie!

Nog één berichtje en ik ben weer thuis… niet te geloven!!


Namaste!!!

  • 05 Februari 2006 - 07:14

    Eek:

    Potverdorie! Super mooi Dirk!

  • 05 Februari 2006 - 12:18

    Marsman:

    Potverdorie! Super mooi Eek!

  • 05 Februari 2006 - 12:38

    Zussie:

    Potverdorie super mooi Grunse b(r)oeren!

  • 05 Februari 2006 - 12:45

    Manon:

    Heej Rooie!

    Dat zijn nog eens mooie foto's! Is wel wat anders dan mijn studentenleven hier in Zweden. Hier sneeuwt het al het hele weekend en het is zoo koud!

    Veel plezier met je laatste twee weekjes! En succes met je afstuderen.
    x Manon (de witte)

  • 05 Februari 2006 - 12:58

    Elise:

    he Dirkie, het klinkt allemaal geweldig!! Ik kan me heel goed voorstellen dat het een verademing is om te zien hoe mensen met weinig ook gelukkig kunnen zien en dat wij hier misschien wel veel te gestresst en opgefokt leven!! Vind het ook wel weer erg leuk dat je terug komt! Heb laatst met Peet en Roland gegeten, verheug me ook op een etentje met jou en heeeeel veel foto's!
    KUS

  • 05 Februari 2006 - 14:19

    Bien:

    Dirkie!! Toch altijd lekker om even dat overzicht te hebben, van alle geproduceerde papieren! Succes nog even en tot heeel snel! Ciao

  • 05 Februari 2006 - 23:18

    Cor:

    weer een tof verhaal en klasse foto's "mister" Dirk
    maar waar zijn die geiten gebleven toen jij de video bekeek ?
    kwam vast door de thee (speed in Nepal)
    en dat jij je schaamte hebt voor vliegen tussen de tanden (had ik niet achter je gezocht)
    of heb je een maand je tanden niet kunnen poetsen
    kzou zeggen geniet nog even ....
    greetzzz Cor

  • 06 Februari 2006 - 12:27

    Ellen:

    Zo zie je maar weer hoe goed een NL rode rakker kan integreren ;-) Ziet er gaaf uit Neefje!!

  • 07 Februari 2006 - 06:59

    Beauty, T Schattige Neushoorntje:

    Dikke zoen!

  • 10 Februari 2006 - 22:45

    Marsman:

    ff een poging om het animo op te peppen:) Als je het mij vraagt zit iedereen te wachten om weer "live" van gedachten te kunnen wisselen. Ik blijf echter gewoon volharden in het gebruik van de digitale media om jou te ondersteunen in deze laatste zware weken:) Rooie, het ga je goed en tot over een maandje..............

  • 13 Februari 2006 - 20:28

    Baas E:

    't Is maandag, dus ik ben nog een beetje roestig, maarreh: alles 'bon' daar?
    Hier in Lampegat wel, maar zie verdacht vaak Nepal hier op TV... Gaat nie goe daar. Hoop dat je nog even volop kunt genieten daar, ik zie je snel weer hier in bruisend NL.
    Greetz Emiel

  • 16 Februari 2006 - 05:45

    HULP:

    Zondag meer over hoe we Nepalese kinderen kunnen helpen!

  • 16 Februari 2006 - 06:47

    Dirk:

    Mijn mobiel doet het weer! 00977-9803008198 en kijk op televergelijk.nl hoe je me goedkoop kunt bellen....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Check meetin.eu

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2012

Foreverdingen Bikers

22 April 2012

Japal

15 April 2012

No Worry Chicken Curry

10 April 2012

Bam, onderweg naar Pakistan

05 April 2012

Aangekomen in Iran
Familie

Check meetin.eu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 84443

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 11 December 2014

Georgie

15 Augustus 2011 - 12 Oktober 2011

Destination Nepal

24 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: