Feestdagen in Georgie - Reisverslag uit Samtredia, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu Feestdagen in Georgie - Reisverslag uit Samtredia, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Georgie

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Familie

28 December 2014 | Georgië, Samtredia

De rust lijkt even weergekeerd bij de familie Aleven :) Na een schitterende reis met grote vriend Marcel, gevolgd door een mooie tocht met Douwe en Marjanne, kwamen we half december aan in Samtredia. Daar sloeg de stress meteen toe. Het huis wat we gehuurd hadden was bij aankomst nog niet beschikbaar ("we need more time for cleaning"), Douwe was vermoeid en over zijn toeren, en de grote opening van de kas stond voor de deur. Met nog heel wat gebreken en uitdagingen...

Maar we hebben ons er door heen geslagen. De eerste nacht lagen we nog wakker van de kou, Douwe's gehuil en de beesten boven het plafond. De kou hebben we direct opgelost met twee nieuwe gaskachels (wat kun je daar gelukkig van worden), Douwe is weer de Ouwe, en de dieren in ons huis noemen we huisdieren.... Het begint echt vertrouwder te voelen.

De opening was een hele kroon op het werk. Voor alle niet-facebook gebruikers, Ja die bestaan nog, heb ik nog wat mooie foto's toegevoegd. Dit was echt de kroon op het werk van de afgelopen jaren. Het was echt bijzonder om dat te kunnen vieren met de Nederlandse familie en vrienden die er bij waren. Het valt namelijk niet te beschrijven. Het was een eervolle dag, met de aanwezigheid van de premier en drie ministers zowel bij de opening als het diner. Tegelijk ook een hele persoonlijke dag. Want volgens goed Georgisch gebruik deed onze partner Mamuka als Tamada uitstekend zijn werk. Met zijn toasts, en dat waren er heel wat, raakte hij menig gevoelige snaar. De dankwoorden voor het geloof, onze vriendschap, onze ouders, het respect voor de overledenen, het geluk van de kinderen, noem maar op. En hoe later de avond, hoe mooier het werd. De nacht brachten we door in een gerenoveerd Georgisch sanatorium, en de volgende dag met zijn allen naar Tbilisi. Enerzijds voor het afscheid van de familie de volgende ochtend, en anderzijds voor een TV-interview de volgende dag.

Terug in Samtredia hebben we even moeten bijtanken. Voor ons gevoel beginnen we redelijk te settelen. Het is behaaglijk in huis, we slapen goed en we weten de boodschappen te doen. Overdag zorgt Marjanne (nog) voor het huishouden en Douwe en ben ik vaak op de kas. Tussendoor kom ik nog eens aan voor een broodje of een bakje koffie, en 's avonds eten we dan met elkaar en kijken we een filmpje. Heel huiselijk, maar toch nog avontuurlijk in een omgeving als Samtredia. Eerste kerstnacht hebben we doorgebracht in Batumi met prachtig weer, zon, strand en lekker eten.

We zijn deze week vooral druk met het afronden van de infra. Zowel het warme water van de bron en de elektriciteit konden beiden nog niet worden aangesloten aan de kas vanwege problemen met vergunningen. Met de steun van de ministers, die notabene gister smste of alles is opgelost, hebben we het nu voor elkaar. Dat is ook noodzakelijk ook, want die warmte en het licht hebben de plantjes hard nodig!
Als familie gaan we het nieuwe jaar inluiden bij vrienden in Tbilisi. Eens kijken wat dat weer gaat brengen! Aankomende week komt ook de container uit Nederland aan. We kijken vooral uit naar ons eigen bedje en weer wat meer kleren en de mogelijkheid om zelf te kunnen wassen. Dan zijn we ook klaar voor bezoek. Dus wie o wie is de eerste?!

Veel liefs en groeten,

Marjanne, Douwe en Dirk

• 28 December 2014 - 12:46

Hendrien Gores:

O Dirk toch ,wat een mooi avontuur, en wat heb ik genoten van de mooie foto,s en filmpjes die voorbij kwamen, en wat trots ben ik op jullie. moet steeds aan oma denken wat zou zij ook trots zijn geweest en jammer dat ze het niet meer mocht meemaken weet zeker dat ze je was komen opzoeken ha ha .Fijn dat jullie het na de zin hebben en ik snap dat je gauw je eigen spulletjes wil hebben dat geeft ook een thuis gevoel, Lieve Dirk ga je volgen groetjes aan Marjanne en knuffel voor je lieve manneke,

• 28 December 2014 - 13:10

Familie Aleven:

Ha lieve tante Hendrien! We hebben absoluut geproost op oma. Ik heb ook al veel aan haar gedacht. Ook het leven hier zo op het platteland, met de diertjes om je heen, doet me vaak aan Groessen denken. En als ik dan weer iemand zn kippetje zie slachten in de tuin zie ik zo Harry staan! Leuk dat je ons volgt, en altijd welkom hier!

• 28 December 2014 - 13:19

Jan:

Mooie verhalen Dirk!

• 28 December 2014 - 13:34

Antjr:

Super hoor!! Wat een geweldig avontuur!

• 28 December 2014 - 15:30

Monique:

Hee neef, wij zijn ook super trots op jou en je gezin! We blijven jullie volgen! Dikke kus!

• 28 December 2014 - 17:00

Joan:

Lieverds,

Fijn jullie weer even gehoord te hebben.
    We gaan in mei volgend jaar jullie weer bezoeken. Tot snel, je weet wel!

mam Joan

• 28 December 2014 - 17:54

Eva:

Lieve Marjanne en Dirk en Douwe, fijn te lezen dat jullie het goed hebben!
    Ook goed Marjanne je gesproken te hebben! Hoop dat jullie fijne kerstdagen achter de rug hebben en heel goed het nieuwe jaar in gaan met elkaar. Dirk succesvol met de kas en Marjanne vindt ook wel haar draai qua dagelijkse invulling. T is al bijna 17 januari dan zien jullie de familie weer, wat een fijn vooruitzicht is dat! Dan is het zo weer maart

• 30 December 2014 - 10:09

Gertie De Jongh:

Leuk om op de hoogte te kunnen blijven, ziet er geweldig uit!!

• 30 December 2014 - 11:31

Philippine:

Ha lieve luitjes! Wat super dat jullie deze gouwe ouwe site weer in het leven hebben geroepen en we mogen meegenieten van jullie avonturen. Echt zo stoer allemaal!! Beetje zuipen met de premier en smsen met de minister. Je doet het goed Dirkie! En lieve Marjanne, ik hoop dat je snel een fijne plek maakt van jullie huis zodat het thuis voelt. Wat betreft die dieren, denk maar gewoon dat Bossie en Bakkie op het dak staan te springen. Jullie zijn helemaal compleet! heel dikke knuffel en geniet van alle verrassingen daar. Ik heb nu al mega veel zin om langs te komen. Snel eens tickets gaan zoeken (en ja ik zal even voordat ik op de booking knop druk met jullie afstemmen wanneer ;) xxx

• 30 December 2014 - 12:19

Annemarie Daggers:

lieve Marjanne, Dirk en Douwe,
    Hopelijk zijn jullie vertrouwde spulletjes inmiddels gekomen zodat jullie een eigen thuis kunnen creeren!
    Heb het goed en we wensen jullie een fijne jaarwisseling in Tblisi!
    liefs van O pa Jan, en O ma Rie

• 31 December 2014 - 16:12

André En Maria:

Wat een geweldig avontuur, geniet ervan.

Veel plezier in Tbilisi en een sprankelende start voor het nieuwe jaar met veel succes voor de kassen en hopelijk gauw een "thuis zijn" gevoel.

liefs,
    Maria en André

• 31 December 2014 - 19:56

Jos En Angela:

Wat fijn om te lezen dat jullie inmiddels (enigszins) gesetteld zijn. Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2015 toe. Leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen,
    Liefs Jos en Angela

• 08 Januari 2015 - 09:54

Ilke:

Ik had al wat fotootjes gezien en Marjanne gesproken, maar leuk om zo het verhaal van jullie stoere onderneming te volgen. En wat moet dat fantastisch zijn, zo'n kroon op het werk van al die jaren...de opening!
    Wens jullie drietjes samen heel veel goeds voor 2015!
    We keep in touch, liefs Ilke