Eerste oogst,eerste gast,eerste keer kinderopvang - Reisverslag uit Samtredia, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu Eerste oogst,eerste gast,eerste keer kinderopvang - Reisverslag uit Samtredia, Georgië van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

Eerste oogst,eerste gast,eerste keer kinderopvang

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 Februari 2015 | Georgië, Samtredia

Het begint er nu echt op te lijken: boer Dirk heeft z'n eerste oogst van het land gehaald en naar de supermarkt in Tbilisi gebracht! Dat werd gevierd met een feestelijk diner met het hele team, met vele toasts uiteraard, en veel huisgemaakte wijn. Die wat heftiger bleek dan gedacht, merkte Dirk de volgende dag ;)
De sla is prachtig en smaakt heerlijk, ziet er zelfs zo goed uit dat men op de markt niet geloofde dat het uit Georgie kwam! Een luxeprobleem.
Marjanne is intussen superblij met de fiets uit Nederland en steekt alle Samtredianen de ogen uit met Douwe in het kinderzitje voorop. Ze vinden dat echt geweldig, en lachen als we voorbij fietsen. We kennen nu onze plekjes en Douwe krijgt bij de bakker standaard een broodje en Marjanne oefent Russisch met hem en hij Engels met haar.
Het huis is nu redelijk op orde en het gastenverblijf was precies op tijd klaar voor onze eerste gast Willem! Die onderweg van Nepal naar Nederland een stop maakte in Georgie. Heel gezellig en dat er maar vele gasten mogen volgen! Willem heeft B&B A-Leven goedgekeurd!
We zijn in januari nog lekker een week op wintersport geweest met de familie, heel fijn om die te zien en een heerlijke week met goed weer. Daarna was het even pittig omschakelen, met het vooruitzicht de komende maanden de familie weer op afstand te hebben, en ineens toch last van jetlag.
Ongeveer elke 2 weken moet Dirk in Tbilisi zijn en gaan we met het hele gezin daarheen en verblijven we bij vrienden. Douwe kan daar lekker spelen met dochter Lilou van dezelfde leeftijd, en de katten waar hij de hele dag achteraan zit. Gister zijn we naar Gudauri geweest richting de grens met Rusland, en hebben kunnen skien! Compleet met gondel, apres ski en zelfs een speeltuin in de sneeuw voor de kindjes. Op de terugweg was het nog wel even spannend vanwege het pak sneeuw dat was gevallen, en vandaag is de weg ook dicht.
In Samtredia krijgen we veel hulp van Borena, en worden vaak uitgenodigd daar te komen eten, echt een lief mens. Met haar oefenen we wat Russisch en ze is meegegaan naar de kinderopvang om te kijken. Deze particuliere kinderopvang (de public was niet goed genoeg volgens Borena) ziet er prima uit, en deze week gaat Douwe er echt een keer heen om te wennen. Douwe zal binnenkort wel Georgisch spreken! De eerste stroomuitval hebben we ook meegemaakt, en meteen maar verschillende dagen... Gelukkig geen volle dagen! Het klimaat is niet helemaal te volgen, maar dat geeft niet, we hadden een paar dagen met zon en 20 graden! Toen was het ineens druk in de speeltuin :)
Tot zover weer de update van onze ervaringen, kort samengevat: we vermaken ons goed!

• 10 Februari 2015 - 08:08

Peter Boef:

Blij te horen dat het jullie goed gaat en dat het duo Marjanne en Douwe de lokale bevolking verovert.
    De kroppen sla waren ook echt heel mooi gesorteerd en uitgestald, zelfs in de doos. Dus hoe kan het ook anders, dan dat het geweldig verkoopt
    Wij slaan nog even een maandje over. Een heel enkele x corrsponderen we, maar Dirruk alleen over neutrale onderwerpen, toch!

• 10 Februari 2015 - 09:49

Annemarie Daggers:

We hadden dit alles natuurlijk al meegekregen, maar toch mooi om het gehele plaatje weer eens mee te krijgen. Zo hebben we meer overzicht op jullie leven daar.
    fijn dat alles zo zijn natuurlijke loop en beslag gaat krijgen en dat jullie steeds meer jullie plek daar veroveren en vinden, met fijne mensen om jullie heen.
    Voor Douwe is het zo te merken ook goed toeven daar. Hopelijk aardt hij ook in de kinderopvang en kan hij regelmatig met andere kindjes spelen. Voor jou Marjanne ook even wat meer je handen vrij.
    Prachtig ook dat de "handel" gaat lopen! Daar was het uiteindelijk toch om begonnen?
    Veel liefs, ook namens Opajan,
    Omama

• 10 Februari 2015 - 10:44

Jan D.:

laiverds,

goed om te lezen en zo nu en dan ook om te horen,dat het goed met jullie gaat en dat ondanks de afstand.
    hier is de winter weer aan het weglopen. nog wel wat nagekwakkel maar dat komt wel goed.

O Ma is nog weer aan het werk,door onverziene omstandigheden en O Pa doet zijn best bij de fysio en ok weer in de tuin.
    liefs en nog veel plezier

• 11 Februari 2015 - 04:10

Maria:

Klinkt allemaal geweldig, "never a dull moment".

Ook veel dingen komen me bekend voor :)
    Dries met zijn rode haar werd als kind door de Aziaten vaak even in zijn stevige beentjes, geknepen!

Wij zitten alweer een week in Maleisië, amper regen hier en soms tot 35 graden.
    Gisteren geen water, dus wc niet doorspoelen!

Gefeliciteerd met de eerste oogst, moet je de Georgiërs nog wat intensiever aan boord krijgen?

Dries, Hilke,Sietse en Jidau trekken vandaag in hun "Noorderbosch Hoeve",in Zoetermeer, behoorlijke oude boerderij, ze hebben al hard geklust en gepoetst.
    Maar het is een prachtige plek met veel speelruimte voor de kinderen.

De wasmachine al aangesloten? Voldoende zware stoppen? Genoeg waterdruk?
    Ieder dag ontdek je waarschijnlijk wel iets waar je in Nederland nog nooit aan hebt gedacht,
    vandaar "never a dull moment".
    Geniet ervan.
    Liefs,

Maria

• 11 Februari 2015 - 06:09

Henry En Joan:

Ha lieverds,

Wat heerlijk weer te lezen, zien, horen van jullie. Compleet met fotootjes. Wij leven/genieten mee.
    Knuffeltje voor allemaal,

liefs (o)pa en (o)ma Henry en Joan