Bam, onderweg naar Pakistan - Reisverslag uit Bām, Iran van Familie Aleven - WaarBenJij.nu Bam, onderweg naar Pakistan - Reisverslag uit Bām, Iran van Familie Aleven - WaarBenJij.nu

Bam, onderweg naar Pakistan

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 April 2012 | Iran, Bām

Bam, Iran
Dinsdag 10 april 2012

Mijn rit door Iran zit er al weer bijna op. Het is voorbij gevlogen. De ritten waren iedere keer opnieuw adembenemend. Geweldige uitzichten, eindeloze landschappen. De steden zitten bomvol met verkeer, maar als je er eenmaal uit bent kun je heerlijk rijden. En dat heb ik gedaan :)

Toerisme is hier bijna uitgestorven. Tot teleurstelling van de Iranese bevolking. Want ze zijn enorm geïnteresseerd en gastvrij. Werkelijk in het hele land. Toch jammer dat zo’n clown van een president voor een heel land verpest. En jammer dat wij Westerlingen niet verder kunnen/willen kijken dan die clown. Als wij net zo hard zouden worden afgerekend op onze clown Geert Wilders, dan waren we als Nederland denk ik een geisoleerd eilandje geworden. De politiek is in ieder geval weer iets om me flink kwaad over te maken. En dan weet ik ook weer waarom ik zo van reizen houd. Eindelijk hoor je het “echte” verhaal, en zie je de mensen om wie het gaat.

In die paar dagen heb ik veel kunnen zien! Shiraz, Zanjan, Esfahan met zijn geweldige moskeeën en bazaars, het millennia oude Persepolis, woestijndorpje Yazd…. Iedere ochtend sta ik vroeg op, maak flinke kilometers in de ochtend, en kom voor de lunch aan op mijn bestemming. Snel even douchen, en dan al het moois bekijken. Zo houd je je als eenzame reiziger goed bezig! Zie de foto’s zou ik zeggen.

Inmiddels ben ik in Bam aangekomen. De prachtige 2000 jaar oude stad is nagenoeg verwoest door de aardbevind in 2003, maar blijft een geweldige spot. Zeker omdat mijn politie-escorte me overal mee naar toeneemt waar de normale bezoekers niet mogen komen. Zo heeft een escorte dus zijn voordelen :). Vanaf nu ga ik onder toeziend oog van de politie verder. Dit is het stukje van de reis waar iedereen, inclusief mijzelf, tegen op keek vooraf. Ik heb zojuist gesproken met de eigenaar van het hostel waar alle overlanders de afgelopen 30 jaar langs zijn gekomen. Dat geeft me een gerust gevoel. Zeker in combinatie met de escorte moet ik het prima gaan redden naar Quetta.

Volgend bericht dus vanuit Pakistan!

• 10 April 2012 - 18:08

Mars:

Mooi verhaal weer baas en nog mooiere foto's! Mooi ook die studenten hahahaha. Voorzichtig aan nu he! Dikke lik

• 10 April 2012 - 19:00

Peter:

wat kan je nu gaan verwachten? Wat moet je vrezen?

• 10 April 2012 - 19:26

Eva:

hallo rode vriend van papa, vind je het niet een beetje eng zo in je eentje.
    Ik vind het wel stoer, maar je moet wel goed oppassen
    doei eva

• 10 April 2012 - 19:36

Pa :

Dirk, het is zo te zien/te lezen wel genieten! Je einddoel komt steeds dichterbij en dat maakt mij blij.
    Die ouwe brommert doet het goed, ook in deze bijzondere omstandigheden. Goed te horen, dat de mensen toch anders zijn dan dat wij westerlingen voorgeschoteld krijgen. Ben benieuwd naar jouw live verslag als je gezond en wel weer thuis bent. Succes verder en groet van pa.

• 10 April 2012 - 19:39

Mam Joan:

Ik sluit me bij je vader aan (in dezen!).
    Denk aan je! Liefs mam

• 10 April 2012 - 19:56

Zussie:

Mooie verhalen en nog mooiere foto's weer!

Kussie van je zussie

• 10 April 2012 - 20:10

Olaf Borkent:

Een mooi verslag, Dirk. Het klinkt een beetje onwezenlijk, maar je moet het met eigen ogen zien, he. Zo te zien heb je voor je vrouwen ook nog wat stoffen ingekocht (kan vast ook nog wel in de brommert). Veel plezier met het volgende deel: Pakistan.

• 10 April 2012 - 20:37

Gijs Wanders:

Hi Dirk, je kunt niet alleen motorrijden maar ook fotograferen. Wat een prachtige beelden! Ik ben benieuwd hoe die politie-escorte eruit ziet. Motoren in V-formatie vóór je? Politiewagen voor en achter je? Iedereen aan de kant als jij eraan komt? Sirenes, zwaailichten, nerveuze fluitjes? Achter je rug zal nog lang over je worden gesproken, denk ik. Zie ze naar je kijken op de foto. Voorspoedige reis verder. We genieten mee. Gijs

• 10 April 2012 - 22:04

Carolijn:

Indrukwekkend. Waar je je kunt blijven verbazen, blijf je open-minded. En dat vind ik een superkwaliteit. Mooi om te lezen!
    Zuinig op jezelf de komende kilometers!! X Carolijn

• 11 April 2012 - 00:40

Walter:

Hé een foto-stitch, schitterend!

• 11 April 2012 - 06:11

Marc:

Hoi Dirk, hj gaat super. Prachtige plaatjes. Tot over 2 weken

Groeten Marc & Hedy

• 11 April 2012 - 08:08

Jos Duindam:

Wat een prachtige ervaring Dirk. De Iraniers zijn zo slecht nog niet.
    Alleen al het gevoel dat je op plekken komt waar niemand uit het Westen komt. Een wereld die bijna niemand hier kent. De gevaarlijke stukken in een konvooi meerijden is het beste. Het is nog een heel eind naar Quetta. We leven met je mee. Succes.

• 11 April 2012 - 09:57

Peter Rooks:

He Dirk, wat 'n verbazingwekkende reis en hoe heerlijk om te zien dat je er zo ontzettend van geniet. Goed voor mij als onbekende met Iran te vernemen dat de schijn wederom bedriegt en het echte verhaal anders is. Ik hoop daarom nog veel verslagen te mogen lezen. Veel plezier!!!!

• 11 April 2012 - 10:02

Paul:

Lekker hoor Dirkie, lekker!

• 11 April 2012 - 10:30

Brecht:

Wat een mooie verhalen Dirk! Leuk en bizar om te lezen tijdens een normale werkdag. Daardoor wordt alles weer relatief waar je mee bezig bent! Idd erg dat Iran zo verpest wordt door 1 zo'n tiran, gelukkig is er nog hoop als ik de verhalen van de 'gewone' Iraniers hoor! Pas goed op jezelf of beter gezegd: laat goed op jezelf passen door de Politie-escorte!
    liefs van Brecht en Erik en een knuffel van Bente (ps ze vindt jullie Tommie leuk maar wel een beetje eng nog met die grote ogen :)

• 11 April 2012 - 15:12

Annemarie:

lieve Dirk,
    Het is weer zeer indrukwekkend om jouw belevenissen mee te beleven. Waardevol om de echte werkelijkheid in Iran te ervaren. Zo te zien veel hartelijke mensen, hetgeen jij uiteraard ook oproept. Jan was erg jaloers en had achterop gewild naar Persepolis. Hij behelpt zich nu maar met Zwitserland met Albert. liefs en ben erg benieuwd naar de volgende spannende etappes!

• 11 April 2012 - 19:01

Vul Hier Je Naam In.:

Ha Dik! Spannend hoor brrr kijk je wel goed uit?? En wel stoppen voor het rode stoplicht je hebt daar zo een bon!!Geniet van je bijzondere trip. Groetjes Ed en Elsje

• 12 April 2012 - 13:34

Jasmijn:

Dirk! Via Jasper´s facebook zag ik dat je deze reis aan het maken bent. Gaaf en bijzonder man, geniet daar en cuidate mucho!

• 12 April 2012 - 20:41

Wietske:

Wow, wat een fantastisch avontuur weer. Geniet verder!!!

• 14 April 2012 - 08:35

Maria En André:

Politie escorte, geeft inderdaad wel een veilig gevoel, alhoewel "wie is er zo belangrijk?"
    Dat gevoel hadden wij in Saoedie Arabië af en toe.
    Veilige overtocht naar Pakistan en het is heerlijk om van jouw avonturen te mogen meegenieten.
    liefs,

Maria en André

• 14 April 2012 - 16:33

Pajan:

Nu al in sikker,voor op het schema en al bijna in India
    Heel goed en houwen zo
    Hartelijke groet van pajan

• 14 April 2012 - 16:34

Pajan:

Sukkur,stomme iPhone denkt alles beter te weten